Впровадження ІКТ на уроках української мови та літератури

У рамках ХII Міжнародної виставки «Сучасні заклади освіти - 2021» Номінація: «Створення і впровадження сучасних засобів навчання, продуктів, програм, систем і комплексних рішень для підвищення якості освіти» Тема: «Впровадження інформаційно-комунікаційних технологій на уроках української мови та літератури як засіб підвищення пізнавальної активності здобувачів освіти» Автор конкурсної роботи: Московченко Оксана Миколаївна, викладач української мови та літератури http://moskovchenkoom.blogspot.com

ПЕДАГОГІЧНЕ КРЕДО: «Учитель – це не професія, а стиль життя» Анотація. Робота знайомить із напрацюваннями, які допоможуть зробити процес навчання сучасним, пізнавальним, цікавим, різноманітним, ефективним. Практична значимість досвіду полягає у тому, що його зміст є доступним для використання колегами, бо відповідає вимогам раціонального використання часу, засобів, матеріальних затрат. Матеріали роботи показують необхідність пошуку нових технологій навчання, розвитку пізнавальної активності здобувачів освіти, переорієнтації сучасної освіти на забезпечення інтенсивного навчання і самонавчання учнів. Це дасть змогу здобувачам освіти використовувати набуті знання і вміння у конкретних навчальних і життєвих ситуаціях. Ключові слова: інноваційно – комунікаційні технології, дистанційне навчання, електронна скарбничка знань, майстер – клас, хмара слів, відеопрезентації, відеоролики. Актуальність. Запровадження інформаційно-комунікаційних технологій у освітній процес – це не данина моді, а необхідність сьогодення. Ні для кого вже не є новиною необхідність широкого застосування електронних засобів навчання під час вивчення будь-якого предмету. Основною метою всіх інновацій в освітній галузі є сприяння переходу від механічного засвоєння здобувачами освіти знань до формування вмінь і навичок самостійно здобувати знання. Успішність розв'язання цього завдання значною мірою залежить від мети використання комп'ютера в освітньому процесі, якості й можливостей програмного забезпечення та від того, яке місце посяде комп'ютер в системі дидактичних засобів. Спираючись на теорію активізації пізнавальної діяльності здобувачів освіти і педагогічну технологію на основі інформаційно- комунікаційних засобів, мета педагогічного досвіду викладача: створення умов для активізації пізнавальної діяльності здобувачів освіти засобами ІКТ на уроках української мови та літератури. Для досягнення поставленої мети визначені наступні завдання: 1.Сприяти створенню інформаційно- комунікаційного середовища на уроках і в позаурочній діяльності. 2.Формувати навчальну мотивацію та інтерес до предметів (українська мова та література), через використання ІКТ; зокрема вивчати українську мову і літературу через відеопрезентації, відеоролики, буктрейлери. 3.Створити електронну скарбничку знань та залучити здобувачів освіти до співпраці. 4.Виховувати у здобувачів освіти пізнавальну активність; уміння практично працювати під час майстер – класів, презентувати власні розробки, які надалі будуть демонстраційним матеріалом для інших. Очікуваний результат: у електронній учнівській скарбничці знань з'являться нові креативні відеопрезентації і відеоролики з тем: «День писемності та української мови», «Рідна мова», «Тарас Шевченко! Досить було однієї людини, щоб урятувати цілу націю». Здобувачі освіти, на уроках з використанням ІКТ - це веб-дизайнери, автори ідеї сайту, письменники, художники-ілюстратори, аніматори, дослідники інших світів - тобто творчі люди, які вміють творити у співпраці, у команді. Зміст І. Вступ 8 ІІ.Використання інноваційних технологій як засобу активізації пізнавальної діяльності здобувачів освіти на уроках української мови та літератури 10 ІІІ.Самоосвітня діяльність викладача під час дистанційного навчання 18 ІV.Залучення здобувачів освіти до створення електронної скарбнички знань 19 V. Дослідження результативності та ефективністі впровадження досвіду 23 VI.Висновки 25 VІI.Література 26 Додатки 1-5 27 ВСТУП Сьогодні ми переживаємо час, коли зміни у виробничій і суспільній сферах життя, науково-технічний прогрес і інформаційна революція якісно змінюють соціальне замовлення до змісту освіти і методів навчання в навчальних закладах. Ці зміни створили передумови для оновлення та вдосконалення системи загальної та професійної (професійно-технічної) освіти, спрямовані на формування глибоких і міцних знань, а також творчого підходу до вирішення питань в будь-яких сферах професійної і громадської діяльності. Завданнями професійної (професійно-технічної) освіти сьогодні стають виховання конкурентоспроможного, компетентного сучасного робітника, фахівця середньої ланки, а також всебічно розвиненої особистості. Сучасні реалії диктують необхідність впровадження ІКТ в освітній процес, що тягне за собою необхідність формування ІКТ-компетентності педагогів, що є їх професійною характеристикою, складовою педагогічної майстерності. З впровадженням нових ІКТ, сучасний викладач: отримує потужний стимул для власного професійного, творчого розвитку; підвищує якість освіти. Інформатизація освіти - один з основних напрямів процесу інформатизації, продиктований потребами сучасного суспільства, у якому головним рушієм прогресу є індивідуальний розвиток особистості. Вона має забезпечити впровадження в практику програмно-педагогічних розробок, спрямованих на вдосконалення форм і методів організації навчання. На сьогоднішній день ІКТ володіють великими можливостями по використанню їх в освітньому процесі. ІКТ з усіма своїми ресурсами є одним із суттєвих засобів реалізації цілей і завдань процесу навчання. Зараз вчитель має безліч можливостей для використання і застосування різноманітних інформаційних технологій у навчанні добувачів освіти. А саме: інформація з мережі Internet, банки даних, навчальні електронні посібники, дидактичний матеріал, довідники і словники, форуми для спілкування, презентації, відео, програми, які автоматизують контроль знань . З впровадженням нових інформаційно-комунікаційних технологій вчитель отримує потужний стимул - для саморозвитку, творчого розвитку та професійного зростання, щоб в подальшому краще навчати, виховувати та розвивати здобувачів освіти. Питанню використання засобів інформаційнокомунікаційних технологій присвячено чимало теоретичних і експериментальних досліджень. Зокрема, особливості використання інформаційних технологій в освітньому процесі висвітлено у дослідженнях Р. Гуревича, Ю. Жука, В. Клочка, Ж. Меншикової, Н. Морзе та ін. Питання використання засобів ІКТ у закладах освіти розглянуто у роботах О. Безпалова, Р. Гуревича, І. Дровнікової, М. Кадемії, А. Сіцінського, С. Федорової та ін. Організовуючи процес навчання, учитель визначає цілі й тематику, передбачає наслідки, оцінює досягнення здобувачів освіти. Для реалізації цього він вибирає відповідні форми та методи навчання. Доведено, що найкраще сприймається інформація, яка підтверджена візуалізацією. Сьогодні діти мало відрізняються від дорослих у плані комп’ютерної компетентності, бо часто мають останні новинки зі світу ґаджетів. Вони їх практично не випускають із рук. Саме тому метою розробки є зібрання матеріалів про те, коли сучасні технології не відволікають здобувачів освіти від навчання, а навпаки допомагають їм оволодіти певними знаннями чи навичками, проявити свою творчість чи креатив, що є актуальним на сьогодні. Використання ґаджетів не заважає, а навпаки сприяє оптимізації навчального процесу. Такий підхід до організації роботи із здобувачами освіти вносить своєрідний ефект новизни. Сучасний етап розвитку світової цивілізації визначається як перехід від індустріального до інформаційного суспільства. Епоха інформації вимагає від людини: -певних умінь, які можна застосувати за будь-яких обставин; -уміння мислити, а не накопичувати певну суму знань і поглядів; -не вузьких знань, а загального підходу до розв'язання завдань; -комунікабельності - уміння працювати злагоджено з іншими і спільно розв'язувати проблеми. Саме тому необхідно застосувати під час викладання мови і літератури такі інноваційні форми і методи, які б збуджували творчість здобувачів освіти, створювали атмосферу розкутості, емоційного піднесення, учили критично мислити, відстоювати свою позицію. Інновація — нововведення, упровадження нових ідей, технологій. Інноваційні технології — це методи і засоби, що супроводжують етапи реалізації нововведення. Розвиток науки і техніки надав учителям та здобувачам освіти нові форми комунікації, нові типи вирішення абстрактних і конкретних завдань. Майбутнє — за системою навчання, що має вкладатися в схему «здобувач освіти— технологія — учитель», за якою викладач перетворюється на технолога, а здобувач освіти стає активним учасником процесу навчання. Сучасний учитель має володіти такими професійно-педагогічними і фаховими вміннями, які були б спрямовані не тільки на передачу знань, а й сприяли б формуванню особистості здобувача освіти як людини нового типу з гнучким нестандартним мисленням, зі стійкою внутрішньою мотивацією, з умінням самореалізації. Сучасні інноваційні педтехнології — активні форми діяльності здобувачів освіти, які залучають їх до творчого процесу пізнання, дослідження проблем, формування власної думки та самореалізації.  

0 Коментарі